'; ?> Potter Web CZ/SK - Harry Potter Fans - Relikvie smrti: Odkrýt, co bylo skryto
Error creating feed file, please check write permissions.

Potter Web CZ

Harry Potter Fans


Úvodní stránka

Bleskovka

Příležitost pro všechny výtvarníky!
Umíte kreslit? Chcete svá díla zveřejnit a ještě mít možnost získat pěkné ceny? Pak klikněte sem

Hlavní výběr

Úvodní stránka
Novinky
SPOILERY 7.kniha
Knížky
Herci
J.K.Rowling
Galerie
Stáhněte si
Doporučené odkazy
Návštěvní kniha
Napište nám
Soví pošta - diskuse
Příčná ulice - burza
Archiv diskuse hp.cz
Archiv diskuse FMS

Potter Web Menu

Náš tým
Naše ikonka
Akce
Newsletter
Magazín Pottered
Potter Povídky CZ
Budeč

Přihlášení

Přihlašovací jméno

Heslo

Zapamatovat
 
Chci se zaregistrovat!
Zapomněla(a) jsem heslo

Anketa

Co říkáte na trailer k sedmičce?

Oko Velkého Bratra

Tvoje IP adresa:
18.226.96.61

RSS a sdílení

Potter Web CZ

Prohlášení

Potter Web CZ is in no way related to J.K. Rowling, Scholastic Books, Bloomsbury Publishing or Warner Bros. All images and material related to the J.K. Rowling novels is © Scholastic Books (US), and Bloomsbury Publishing (UK). All material related to the "Harry Potter" films is © Warner Bros.

Veškerá práva ke zde zveřejněným autorským článkům vyhrazena.
Články není  dovoleno přebírat bez souhlasu redakce a bez uvedení původu "potterweb.cz".

Tato stránka používá pouze vlastní technické soubory cookie, nutné pro její fungování.
Používáním této stránky souhlasíte s používáním souborů cookie.

Naše ikonka

Budeme rádi, když na svých stránkách umístíte tuhle naši ikonku s odkazem na www.potterweb.cz/web/
Potter Web CZ
Návod na vložení ikonky je zde.

powered_by.png, 1 kB

Starší články

<<< 
<<
Duben 2024
>>
 >>>
 
  Po
  Út
  St
  Čt
  Pá
  So
  Ne
 
 
1
2
3
4
5
6
7
 
 
8
9
10
11
12
13
14
 
 
15
16
17
18
19
20
21
 
 
22
23
24
25
26
27
28
 
 
29
30
 
 
 
 
 
 

 

Relikvie smrti: Odkrýt, co bylo skryto

| Tisk |  E-mail
Novinky  ->  HP a Relikvie smrti - film
Příspěvek přidal(a) Milan Klíma (MOVIE)   
sobota, 16 července 2011, 15:55
Varování: tento text obsahuje  mnoho skrytých narativních odpovědí. Jeho přečtení by tak mohlo ublížit někomu, kdo hledá odpovědi na narativní otázky pokládané v potterovských filmech a ještě je nezná.






 Harry Potter, David Yates a blockbuster
Všech osm zástupců série filmů o Harry Potterovi řadíme do žánru dětské fantasy. Právě tyto snímky vedly po roce 2001 k jeho utvoření, inspirovaly mnoho následovníků. Jak říká Rick Altman  ve své studii filmových žánrů, v Hollywoodu neexistuje něco takového jako čistý žánrový film - v průběhu série se objevovaly prvky většiny existujících žánrů .
Několik filmů série můžeme řadit do kategorie blockbusteru, která stojí zdánlivě mimo žánry, avšak v některých z nich není možné blockbuster natočit , neboť se jedná o film, který má za úkol diváka ohromit zpravidla nákladnými speciální efekty v bojových scénách, postavy plní přímočaré úkoly, nemají psychologickou hloubku a většinou v takových filmech nenalezneme výraznější přesahy.
David Yates se ve třech ze čtyř potterovských filmů čistému blockbusteru vzpírá, před závěrečnou otočkou jde naopak stále více proti blockbusteru. Ve Fénixově řádu omezí epické bitvy s CGI efekty do posledních dvaceti minut, v Princi dvojí krve závěrečnou bitvu vypustí úplně  a v prvních Relikviích jakoukoli akční scénu z předlohy zkrátí na několik minut a věnuje se psychologii titulních tří hrdinů, vztahům mezi nimi na pozadí boje proti zlu, avšak o samotě, ve stanu, v lesích.
V druhých relikviích dochází k logickému obratu. Závěrečná kapitola potterovské ságy tudíž již z předlohy vyžaduje epickou bitvu, která je v tradičně epizodickém vyprávění J.K.Rowlingové rozložena do několika dějství. Bitva o Bradavice zabírá ¾ filmu a blockbusterové charakteristiky z posledního potterovského dobrodružství vybuchují ze všech stran:

-protagonista Harry jde kauzální cestou za svým cílem zničit Voldemorta (tato cesta se odehrává ve vzorci najít viteál -část Voldemortovy duše- a zničit jej) .

-antagonista Voldemort mu klade překážky (pokouší se dobýt hrad, v kterém je Harry bráněn svými přáteli)

-téměř všechny epizody gradují lineárně bez jakýchkoliv chronologických či narativních komplikací k závěrečnému střetu mezi Harrym a Voldemortem, mezi dobrem a zlem.

-ve filmu je několik bitevních scén, které ve velké míře využívají CGI (na Bradavice útočí Smrtijedi pestrobarevnými kletbami, ve společnosti obrů, pavouků a mozkomorů. Na straně dobra se objeví hliněná brnění i drak). Tyto bitevní scény mají za úkol diváka ohromit, ale spíš než na čistě zábavní charakter  mají ve vyprávění jasné místo v gradaci emocí jako je strach ze smrti, zármutek ze smrti blízkého, odvaha či sebeobětování.

Přestože Yates natočil téměř čistě blockbusterovou kombinaci žánrů dětské fantasy, hororu, dobrodružného a válečného filmu, na mnoha místech se tu nachází přesahy, které mají vyšší ambici než pouze diváka pobavit(funkce zábavná a estetická jsou u většiny blockbusterů stěžejní). Jedná se o přesahy do emočně-výchovného působení na diváka – oprostěme se prosím od negativních konotací slova výchovný. Původní ambicí autorky J.K.Rowlingové bylo vystupovat proti nešvarům lidské společnosti od rasismu přes fašismus po vraždění pro potěšení. Yatesův poslední potterovský snímek na emocionální rovině často přesahuje kouzla, bitvy a zákonitosti hůlek a na rozdíl od knižní předlohy tak často činí skrytě - prostřednictvím náznaku divákovi a nikoli doslovně v dialogu postav, jak je to časté v knize. Hlavním příkladem budiž závěrečná konfrontace Harryho a Voldemorta, kterou v knize představuje několikastránkový vysvětlovací dialog o tom, v čem všem Voldemort chyboval a jaké přesně byly cesty bezové hůlky. Finální konfrontace v knize obsahuje pouze dvě kouzla vmetená proti sobě Harry a Voldemortem zároveň. Ve filmu si naopak protivníci neřeknou téměř nic a místo toho mezi nimi zuří v rámci pravidel klimaxu blockbusterového snímku několikaminutový efektní souboj.



Kde je přesah? Kde má divák hledat vysvětlení jak a proč dobro zlo porazí, když né v doslovném dialogu? Odpověď překvapivě zní - v celém filmu, potažmo v celé sérii. Relikvie smrti, část 2, totiž obsahují mnoho značně sofistikovaných náznaků, pomocí kterých si má divák najít ty nejdůležitější odpovědi sám. Pro knižní fanoušky to je za cenu nepříjemné změny závěrečného souboje, pro filmového diváka to však přinese nejednu hlubokou emoci, včetně radosti z aktivní účasti na zodpovídání narativních otázek. Divák nedostane všechny odpovědi naservírované, k mnohému si musí přijít sám zpravidla poměrně snadnou interpretací. Některé věci jsou však skryty důmyslněji. Ambicí druhé poloviny tohoto textu je odkrýt tato skrytá tajemství pomocí klíčů, které scénárista Steve Kloves a režisér David Yates umístili do závěrečného snímků nezřídka přímo rafinovaně…

Co bylo skryto…

Hlavním poselstvím je důležitost lásky jako zbraně proti Voldemortovi, který jí není schopen. Doslovně se dozvídáme ve Fénixově řádu z Harryho úst: „Nikdy nepoznáš přátelství a lásku a já tě vlastně strašně lituju“. V Relikviích smrti Voldemortovi nikdo nic takového neřekne. Pouze překvapivě Neville před závěrečnou konfrontací vmete Voldemortovi do obličeje: „Harry, Fred, Lupin a Tonksová nezemřeli zbytečně, ale vy zemřete zbytečně, protože ničemu nerozumíte.“ Jenom Brumbál se vysloví o důležitosti lásky, ale nikoli před Voldemortem, nýbrž k Harrymu: „Nelituj mrtvé, lituje živé, a především lituj ty, kteří žijí bez lásky.“ Láska tu často bývá dávána do souvislosti se smrtí a to v mnohá různých podobách. Spojení lásky a smrti je k emoční interpretaci přesahu potterovské série klíčové. Dochází v něm ke skloubení tolikrát zdůrazňované lásky - Harryho ochrany, zdroje jeho opravdové moci se smrtí, která je leitmotivem sedmé knihy . Nalezneme je v různých podobách…

-V expozici první části Relikvií zabije Voldemort učitelku mudlovských studií v Bradavicích, jenž se jmenuje Charity Burbage. Charity je v angličtině výraz pro charitu nebo také křesťanskou lásku. Charity před smrtí levituje nad stolem, Voldemort ji shodí smrtící kletbou a pak laškovně pobídne svého společníka hada Nagini k hostině. Voldemort není schopen lásky ani soucitu, vraždí pro potěšení a to je příčinou jeho zkázy. Již v expozici je tato příčina divákovi naznačena.

-Když jsou studenti Bradavic pobídnuti, aby vydali Harryho a zachránili tak vlastní život, zmijozelští jej chtějí vydat, Giny - Harryho láska jej kryje vlastním tělem, po ní i jeho přátelé.

-Když Ron s Hermionou zničí pohár, políbí se, konečně. V Komnatě nejvyšší potřeby, když Goyle vyšle po Hermioně smrtící kletbu, vyběhne šílený Ron za ním kříčíce: „To je moje holka, vy kreténi“. Vtipný moment přesto značí Ronův strach ze smrti své velké lásky.

-Voldemort roztříštil svoji duši na sedm kousků pomocí několika vražd. Při posledním odštěpení láska maminky ochránila Harryho jako mocný štít, kousek Voldemortovy duše však přešel do Harryho a vytvořil tak nevědomý viteál.

-Při každém zničení viteálu Voldemort postupně trpí, ztrácí sílu, moc i zdravý rozum(logický a střihově velmi úspěšně vygradovaný motiv přidaný oproti knize), Harry cítí tyto ztráty s ním. Po zničení diadému je Harry skrčen bolestí a řekne, že posledním viteálem je Nagini, Hermiona v tu chvíli pochopí, že to není pravda, posledním viteálem je Harry. V hereckém výrazu výtečné Emmy Watson je toto pochopení velmi dobře čitelné, otočí se na Rona, zůstane viset v detailu, otočí se zpět na Harryho a pod tím jemně hraje Harryho motiv. Na toto pochopení poukáže Harry v dialogu s Ronem a Hermionou, když jde na smrt: „Existuje důvod, proč cítím viteály, vím to už nějakou dobu a vím, že vy to víte také.“ Harry neřekne skutečnost doslova pouze naznačí. Divákovi to už je jasné, postavám také.

- Po Snapově smrti následuje krátký záběr na potopenou pramici. Můžeme jej interpretovat jako symbol Snapovy zkázy. Jeho život lze vnímat jako loď, která se pomalu potápěla od chvíle, kdy jeho láska k Lily nebyla naplněna a on se přesto rozhodl riskovat život pro Harryho. V okamžiku Voldemortova podlého útoku se pramice Princova života potopila.

-Odhalení pravé tváře Severuse Snapa míří k přímočaré informaci, že Harry musí zemřít. Z montáže Snapových vzpomínek, flashbacků z předchozích filmů a Snapeovy cesty k mrtvé Lily se dozvídáme o jeho lásce k Lily, která trvá i 17 let po její smrti a podle jeho slov bude trvat: „Navždy“. Jedná se o jeden z nejnázornějších příkladů lásky, která překoná hranice smrti. Snape byl díky této lásce schopen žít život plný výčitek a ústrků, kdy ho ostatní považovali za padoucha, přestože byl hrdina.

- Když jde Harry na smrt, schází po hodně vysokém, ale rovném schodišti, které bylo složeno z dříve pohyblivých schodišť. Toto schodiště je jednak symbolem zmizelé hravé magie, druhak symbolem Harryho „poslední cesty“. Když vidíme Bradavice za vlády Carrowových, první záběr je na toto dlouhé táhlé schodiště. Bradavice už nejsou tím kouzelným místem, kde se schodiště mění a obrazy mluví. Po prozření v Brumbálově pracovně Harry schází pomalu po tomto dlouhém rovném schodišti vstříc smrti, na cestě potká Rona a Hermionu.

-Po použití kamene vzkříšení se Harry znovu setká s Lily, Jamesem, Siriusem a Lupinem. Vyvolal návrat svých milovaných zemřelých. Oni mu však odtajní, že vždy byli přítomni, že si je nese s sebou v srdci. Sirius doslova ukáže na Harryho srdce: „Máš nás tady“. Toto gesto působivě navazuje na závěrečnou scénu Vězně z Azkabanu, kde Sirius ukáže na Harryho srdce a řekne: „Ti, které miluješ, tě nikdy neopustí, vždycky je najdeš, tady.“ Rowlingová se po premiéře třetího filmu nechala slyšet, že tvůrci do něj nevědomě dostali odkaz, o kterém si budou diváci po zhlédnutí posledního filmu myslet, že to bylo úmyslně, přestože sedmá kniha ještě tenkrát nebyla napsána. Steve Kloves se k tomu po letech vrátil a odkaz zpětně zpečetil, dokonce dvakrát. Neville ve svém dojemném monologu také poznamená, že milování nikoho neopustili, že si je všichni s sebou nesou v srdci. Vyrovnání se smrtí je jedním z nejsilnějších témat potterovské série, pomocí jednoduché ale funkční metafory, která je zhmotněna díky kamenu vzkříšení, sedmý film nabízí dojemnou možnost vyrovnání se se ztrátou bližního.

-Po své smrti se Harry ocitne ve verzi nádraží King´s Cross, která znázorňuje přestupní stanici mezi životem a smrtí, podle Brumbálových slov se může rozhodnout vrátit dobojovat bitvu s Voldemortem nebo jet : „Dál!“. Pod lavičkou vidí zkrvavené torzo odporného stvoření – nemluvněte s vrásčitou kůží starce. Umírá tam část zhyzděné Voldemortovy duše. Není to řečeno doslova, podoba Voldemortovy duše je však ukázána dost názorně, aby si divák spojil sám, jak podle tvůrců vypadá duše vraha. Scénu na King´s Cross je možné interpretovat i z křesťanských pozic. King´s Cross totiž v angličtině znamená králův kříž a je tím myšlen kříž Ježíše Krista, na kterém se z lásky k lidem obětoval. I Harry Potter se obětoval z lásky ke svým bližním. Když zjistil svůj osud, neváhal ani vteřinu a šel bez boje položit svůj život. Toto sebeobětování jasně překračuje rámec činností postavy hlavního hrdiny v blockbusteru. Málokdy jdou tvůrci tak daleko, např. v trilogii Matrix Neo položí život za všechny lidi, jeho spojení s mesiášem je tam velmi jasné. Harry z lásky dokázal obětovat svůj život, Voldemort se tolik bojí smrti, tolik touží po nesmrtelnosti, že neváhá zas a znovu vraždit, aby svůj život ubránil. Celý bitva o Bradavice má za cíl zabít Harryho Pottera, který má být podle věštby Voldemortovou zkázou. Mnoho zla napáchá Voldemort ze strachu ze smrti(což film podtrhuje výrazněji než kniha pomocí jeho postupného slábnutí). Mnoho dobra vykoná Harry překonáním strachu ze smrti. „Umírání, bolí to?“, „Je to rychlejší a snadnější než usínání.“
Proč tedy před Voldemortovým skonem není vysvětlující dialog? Možná je to proto, že se po zásadním zvratu s Harryho obětováním tvůrci rozhodli natočit blockbusterový klimax, v kterém je napínává montáž těžkého boje s hadem a letání Voldemorta s Harrym korunována pestrobarevným soubojem s přehnaně digitálním rozpuštěním Voldemorta na prach v záplavě světla od východu slunce, která přece jen symbolizuje katarzi z vítězství dobra. Možná. Možná, ale seznali, že méně doslovných vět o příčinách Harryho triumfu a více práce s náznaky během celého filmu v divákovi vzbudí tu blaženou katarzi, která možná přijde až po jistém čase. Možná. Možná se toto digitálně zbrklé a blockbusteru poplatné řešení vymklo tvůrcům z ruky. Možná ale přestali být pyšní na svoji schopnost formulovat slova, ta mocná kouzla, která dovedou hojit i ranit, možná dali více důvěry své schopnosti malovat obrazy, které vykouzlí potřebné emoce v divákově srdci.

Milan Klíma

 
 


Komentáře
Autor: Vesemir Datum: 2011-07-16 17:03:51
Uff... Tedy, díky moc za tenhle text. Smekám klobouk před touhle schopností najít symboly (natož během tak krátký doby), to chce vskutku cvičený oko. 
 
Kdoví, jestli bych symboliku třeba potápějící se pramice či "znehybnělýho" schodiště odhalil byť třeba po desátym shlédnutí... Což je dost možná dáno mými předsudky vůči multiplexům, kde by mě ani nenapadlo něco takovýho vůbec hledat, byť jde o zfilmování potterovek... 
 
Zatímco třeba v případě pramice a schodiště se mi záměr filmařů ve světle tohohle rozboru jeví jako rozhodně zamýšlenej, co se týče samotnýho závěru, onoho "epickýho" duelu, tady bych byl skeptik. Vážně bych v tom nehledal víc, než poplatnost blockbusterovýmu formátu. Třeba filmařům křivdim, ale vážně se obávám, že v tomhle případě je zbožný přání recenzenta toliko otcem myšlenky... 
 
Ještě jednou díky i za další odhalený narážky, který mně dosud nedocvakly (třeba to jméno Charity...). V Potterovi je takovejch věcí, díkybohu, plno. 
 
Budu si na ten film muset, po přečtení tohohle textu, zajít přecijen ještě jednou. 
 
Abych to ukončil stylově pomocí symbolů - kéž by se tak lidé raději koukali na potterovky optikou, jež nám nabízí Movie, místo tou, kterou poskytujou 3D brejle rozdávaný u vchodů do sálů... :)  
3D brejle možná sice jeden rozměr přidávaj, ale další, mnohem mnohem důležitější, zadupávaj do země...
Autor: KARLOS Datum: 2011-07-16 17:09:22
Formulace slov nemusí být zákonitě tím nejlepším vykterslením pocitů. Obrazy často zapůsobí lépe. Souhlasím, zejména pak s finálovým duelem, ve kterém si víc, jak strastiplného souboje mezi Davidem a Goliášem vážím těžké likvidace hada, kterého se pokoušejí nejlepší přátelé hrdiny bojujícího se smrtelným sokem zlikvidovat v hodině dvanácté... 
To finále má popkornový spád (dáky za něj), ale hlavně skvělou stavbu. Že je částečně ignorována funkčnost Bezové hůlky je mi jedno, protože ta scéna má přesně ty emoce, které vyžaduju. A je mi jasné, že spousta lidí, která trvá na doslovném převodu a funkčnosti světa z knih, s tím spokojeni nebudou... Každý, kdo film vnímá alespoň trošičku podobně, jak tady píše movie, musí dát tetxtu za pravdu. 
ps: Ta připomínka Rowlingové k trojce nebyla jen k zmíněnému textu, ale k celé řadě dalších věcí - od letmého chycení rokou Hermiony a Rona, až po Harryho rozmluvy s Lupinem o vyvolání patrona - nejšťasttnější vzpomínkou není vzpomínka pocitová, ale čistě základě funkční.
Autor: Anonym [88.100.37.35] Datum: 2011-07-16 17:10:14
Páni, je to krásně napsané :)
Lenca
Autor: Anonym [88.100.37.35] Datum: 2011-07-16 17:19:13
Souhlasím, vážně moc pěkně napsané a souhlasím i s Karlosem, mně naopak v knize úplně nesednul ten dlouhý monolog Harryho k Voldemortovi...Film se mi strašně moc líbil, jsem naprosto spokojená, proč hledat chyby ;)
Lingin
Autor: Anonym [90.180.20.205] Datum: 2011-07-16 20:22:33
To s těma schodama by mě teda vážně nenapadlo ;) Jsem ale za tyhle odhalené symboly moc ráda, protože to potvrzuje teorie že v HP je vždycky za něčím ještě víc než se zdá. Pěkně to taky napsal Vesemir s těma 3D brýlema :grin Na další rozměr se nepotřebujou brýle... ;) Ale souhlasím i s tím "skeptickým" názorem že možná ani filmařům u konečného souboje nedošlo to, co autorovi tohoto článku, a to, že to v tom vidí jsou možná jen přání ;) Na druhou stranu bych nečekala že filmaři použijí, jak tu pramici, tak schody, takže možná má M.Klíma fakt pravdu i s tím závěrem.  
Ve scéně, kdy mrtvý Sirius říká že ty, které milujeme nás neopustí jsem si taky vzpoměla na Vězně z Azkabanu ;) Myslela jsem že to byl úmysl,a ona to byl jen dobře povedená náhoda...
Autor: Janette Baborake Datum: 2011-07-16 20:26:55
Páni! Díky :) Čeho si ty nevšimneš..! :)  
A já hloupá si celou dobu myslela, že King's Cross znamená v překladu "Královská cesta". Ani mě nenapadlo si to ověřit ve slovníku :) 
A věřil bys, že si ten článek nejspíš vytisknu a přilepím na stěnu v pokoji? :) Jsem blázen, já vím... :grin 8)
Autor: Janette Baborake Datum: 2011-07-16 20:31:29
Teď, když už je "konec", nám zbyde už asi jen vyhledávání chyb v knížkách a filmech a otázky "coby-kdyby". Mám tu tedy první otázku: Co by se stalo, kdyby nebyl Harry jedináčkem? Co kdyby měl aspoň jednoho sourozence? Co by dělal Voldy, věděl by podle věštby, že je to Harry, kdo ho má zabít? A ochránila by Lily obě děti?
Autor: KARLOS Datum: 2011-07-16 21:04:11
Janette Baborake: Tak Cross je i křižovatka, vzhledem k tomu, že je to nádraží v londýně není dle mého hlavním významem Královzký kříž... Ale to je věc názoru ;)..
Autor: KARLOS Datum: 2011-07-16 21:07:47
Janette Baborake: Věštba určovala kluka narozeného téhož roku v červenci, členům fénixova řádu, kteří se Voldemortovi už třikrát postavili... A navíc byly dvě možnosti... 
Jinak jak by řekl Brumbál, věštba sama o sobě neznamená nic do doby, než se podle ní někdo začne chovat... A na toto téma spekuluje i sám Harry v šestce, myslím při jednom rozhovoru s Nevillem (nekde ve vlaku, jak myslím jedou domů, nebo do školy)...
Autor: Anonym [188.75.128.2] Datum: 2011-07-16 21:33:37
Mimochodem, když už je ve článku zmíněné to schodiště, všimli jste si, že v jednu chvíli se Ron pokusí zabít hada a stojí na schodišti v pořadí: Ron, Nagini, Hermiona a v dalším záběru Hermiona s Ronem utíkají společně před hadem? Zajímalo by mě, jak se Hermiona dostala bezpečně kolem hada. Samozřejmě se mohla přemístit, ale přijde mi to spíš jako chyba, která vznikla vystřižením nějaké scény, podobně jako v souboji Harry vs. Voldemort, kde je vidět absence věty: Why do you live?
Autor: Anonym [90.181.49.33] Datum: 2011-07-17 08:49:06

Tomin
Autor: Anonym [90.181.49.33] Datum: 2011-07-17 08:50:28
Přesně, chybí tam scéna 'Why do you live?' 'Beacause i have something worth living for.' A to mě celkem mrzí..
King´s Cross
Autor: Vesemir Datum: 2011-07-17 11:23:03
Karlos má v tomhle pravdu, původně byl na místě King´s Cross veledůležitej brod, křižovatka, už v římskejch/keltskejch dobách. Odtud Cross. Ale ten význam, se kterym přišel Movie, by byl vskutku dobrou přidanou hodnotou... Otázkou teď jen je, jestli to tak už Rowlingová sama myslela. Možná už to v nějakym rozhovoru vysvětlovala, nevim. Ten výběr použít v knihách právě King´s Cross by možná napovídal tomu, že si byla Rowla týhle hlubší symboliky vědoma. Vzhledem k tomu, že, jak známo, nádraží King´s Cross vypadá úplně jinak, není tam žádný nástupiště 9 a 3/4, vnější záběry ve filmu patřej taky úplně jinýmu nádraží... Mohla už zkraje použít nádraží Svatýho Pankráce nebo Viktorčino nádraží... ale rozhodla se nazvat jej právě King´s Cross...
j
Autor: Anonym [178.17.80.121] Datum: 2011-07-17 14:33:53
todle byl fakt výbornej text a všechno co se tam píše je pravda mimochodem ve čtvrtek jsem byl na poslední části kterou jsem si nenechal ujít a byla jako vždicky super akorát byla kratší ale bylo to přesně podle knížky i když tam bylo něco vynechaný ale to je samozřejmý že tam nemůže být úplně všechno byl jsem i s toho dojatý kolik lidí tam umřelo i bradavických studentů no ale jak říkám když jsem si nejdřív přečetl knihu která vyšla dříb než byl film tak hned sem říkal že filmové zpracování bude dost kruté A MĚL JSEM JSEM PRAVDU. MOC VELKÝ FANOUŠEK HARRYHO POTTERA JIŘÍ CHROBOK ZDAR. :)
Autor: Arlondie Datum: 2011-07-17 15:07:10
Teda, že bude Harry Potter přirovnán k Ježíši Kristu, to jsem teda nečekala. Pecka. Ovšem velmi zajímavé čtivo.
Harry - Ježíš
Autor: Vesemir Datum: 2011-07-17 16:04:29
Zvláště ten poslední odstavec by si mohli přečíst křesťanští fundamentalisti, který z potterovský ságy div nedostávaj vyrážku - je to amorální propagace satanismu a basta ! :grin
Lenda
Autor: Anonym [88.100.37.35] Datum: 2011-07-17 19:51:06
Tak jsem právě přišlo z filmu a nedá mi to nenapsat pár dojmů :) Celkově se mi film strašně líbil, hodnotím 9 z 10. Časté výčitky, jako nedostatek emocí moc nechápu. Ať už jde o Snapeův příběh (což bylo fakt úžasný), loučení Harryho s Hermionou, scéna v lese, scénaa, kdy Harry vidí všechny mrtvé a kdy se rozhodne, že musí jít do lesa...když člověk scény vnímá, najde v nich emocí spoustu. Hodně lidí kritizuje i to, že na konci chyběla oslava Harryho vítězství, ale...tak krátce potom, co tolik lidí zemřelo, nebylo by jásání trochu sobecké? Vadilo mi to, co není chyba filmu, český dabing, zejména Kotek mě nevím proč irituje...A vtipy, které by podle mě mohly být v aj vážně vtipné se česky zrovna nevyvedly...filmu jednoznačně palec vysoko nahoru! A moje dětství končí...už bylo načase:)
Autor: Anonym [80.250.1.238] Datum: 2011-07-19 06:15:59
Zajímalo by mě vy vědátoři, když takhle do podrobna rozebíráte všechny scény. Jakto že je Brumbál vedle Severuse, když posílá Harrymu napomoc svého patrona. Předem děkuji za odpověď.
Autor: Anonym [93.99.63.252] Datum: 2011-07-19 08:24:32
Stačí se dívat pozorně:) Brumbál je vedle Severuse ve scéně, kdy mu Brumbál řekne, že ho musí zabít a že Harry musí zemřít. Snape vyvolá patrona, aby Brumbálovi dokázal, že stále miluje Lily(jeho patron změnil podobu na laň). Snape samozřejmě pošle laň Harrymu na pomoc až po Brumb. smrti. Ty scény tam jsou pouze dány střihově do souvislosti přes podobu patrona:)
Autor: Anonym [80.250.1.238] Datum: 2011-07-19 09:08:33
No ale dyk Brumbál na tu laň kouká jak odbíhá oknem pryč. V knize se přeci Severus domlouval s Brumbálovým obrazem.
Autor: Anonym [93.99.63.252] Datum: 2011-07-19 10:23:12
V knize Severus taky Brumbálovi vyčaroval laň ještě když byl Brumbál na živu, aby mu předvedl patrona. Scéna domlouvání jak poslat Harrymu meč ve filmu zkrátka není a tak se nemusí domlouvat s obrazem:)
Autor: Aries Datum: 2011-07-19 10:33:18
to je fuk. Prostě Snape udělal patrona dvakrát, jednou před Brumbálem a podruhé kvůli Harrymu.
Martin
Autor: Anonym [94.230.144.37] Datum: 2011-07-19 17:23:46
Autor článku kombinoval až překombinoval ne? Snůška žvástů. Pochybuju, že schodiště se nehýbalo z nějakého důvodu. Bullshit
Kuba
Autor: Anonym [213.192.55.18] Datum: 2011-07-19 18:35:58
Haha, to psal Milan Klíma :) Vtipný :)
Kuba
Autor: Anonym [213.192.55.18] Datum: 2011-07-19 18:54:46
Martine, ve filmech je důležitý hledat. Když vidíš pohybující se schody, tak se pousměješ... když ponurý, dlouhý schodiště, tak si (možná) řekneš, že to nějaký chudý a temný.
Autor: Anonym [93.99.63.252] Datum: 2011-07-20 01:31:20
V knize Severus taky Brumbálovi vyčaroval laň ještě když byl Brumbál na živu, aby mu předvedl patrona. Scéna domlouvání jak poslat Harrymu meč ve filmu zkrátka není a tak se nemusí domlouvat s obrazem:)
Autor: PEGGY Datum: 2011-07-20 07:43:05
Krásně napsané!!! Souhlasím s Vesemirem ohledně symboliky i "potterovské optiky". 
Film jsem bohužel ještě neviděla, hystám se o víkendu, kdy konečně budu mít volno.
Autor: Anonym [85.132.162.47] Datum: 2011-07-20 21:44:00
Zajímavý text, já bych se na to musela podívat nejmíň desetkrát abych si nějakých symbolů vůbec všimla..ale jak už tak přemýšlím o chybách, připadá mi trochu nedomyšlená věc to přemisťování. Proč se třeba Neville nepřemístí když utíká po mostě před smrtijedy? Nebo Ron s Hermionou, když na ně útočí Nagini? atd... Samozdřejmě, kdyby se každý hned přemístil pryč, film by byl o ničem. A také mi tam chyběla ta scéna (věta) s traileru o které tu už někdo psal, ale nevadí, něco se vystřihnout musí. Ale i tak se mi poslední díl velmi líbil, jen mě trochu zklamal poslední boj, v knize to bylo podle mého názoru o moc lepší.
Autor: PEGGY Datum: 2011-07-21 12:20:32
V Bradavicích se přemisťovat nedá (hrad a školní pozemky) - platí pro lidi, u skřítků je to jnak.
Autor: Anonym [85.132.162.47] Datum: 2011-07-22 13:43:18
děkuji za vysvětlení, to pak úplně mění situaci:)
Cho v Bradavicích
Autor: Anonym [78.45.159.56] Datum: 2011-07-25 13:44:20
Jen mi nejde do hlavy jedna věc...už ve třetím díle se o Cho píše jako o studentce 4. ročníku. Takže v 7. díle už v Bradavicích studovat neměla. Ale při příchodu Harryho a spol. do společenské místnosti tam seděla normálně v hábitu, jako studentka. To propadla?
Autor: 100nawa Datum: 2011-07-26 15:27:45
K Cho: 
Chybička se vloudila. Dobrý postřeh. :D
Anonyme,
Autor: Vesemir Datum: 2011-07-26 19:40:48
to neřeš... :grin  
V Princi dvojí krve toho bylo mnohem víc - na úvodní hodině lektvarů se nacházely studentky od Romildy Vaneový (4. nebo 5. ročník) přes Harryho spolužačky z ročníku (sestry Patilovy, Pansy Parkinsonová) až po Katii Bellovou a Leannu (7. ročník). Leč přivřeme nad takovejma drobnostma oči... 
 
A Cho do komnaty dle knihy stejně dorazila jen chvíli poté, tak co...
Autor: KARLOS Datum: 2011-07-26 21:32:40
A vás nenapadlo, že je všechny naprali do jednoho stejného ročníku? Ani v jednom fomu, nebylo řečeno, do které zmíněné postavy chodí... Mnohem víc mě překvapujete, že nepoukazujete na skutečnost, že dvojčata Patilova byla ve čtrvtém filmu zařazena obě do nebelvíru, ale v osmičce jde jasně vidět, že Padma je přiřazena do Havraspáru - stojí s ostatními Havraspárskými a má modrou kravatu :)...
Autor: Vesemir Datum: 2011-07-27 18:27:49
Z hlediska dějovýho to jsou samozřejmě prkotiny...  
Každopádně se domnívám, že za nápravou některejch těchhle nesrovnalostí (jako je přeřazení Padmy do správný koleje) stojí fanouškovský lobby. Vůkol zuří postmoderna a každá, byť sebenepatrnější, postava z fenoménu, jakym Harry Potter je, může mít stovky či tisíce příznivců schopnejch bombardovat studio a žádat nápravu dle knižní předlohy... I na herce v "sebevedlejší" roli jsou upřeny myriády očí... /Vezměte si třebas, co se toho napsalo o představiteli mladýho Grindelwalda - a na plátně se mihnul na circa 0,5 vteřiny ?/  
Padma v Nebelvíru prostě neměla šanci studiu beztrestně projít... :)  
 
/Ač jsem na zmíněnou skutečnost nepoukázal, samozřejmě jsem si tohohle dobře všimnul - Afshan Azad, představitelku Padmy, sleduju tak nějak... detailněji než jiný postavy... koneckonců, je to krásná ženská, no ne ? Třebaže ji na Vánočnim plese maskéři zprznili jak mohli... ;) /
Autor: Anonym [85.119.89.41] Datum: 2011-07-28 20:48:06
Ach ty slova, dokážou otoliko lépe vystihnout děj.
Levercham
Autor: Anonym [188.175.28.191] Datum: 2011-07-31 12:19:54
Nechce se mi přihlašovat, ale k tomu přemísťování... Draco, pokud si vzpomínám, se přece v Bradavicích přemístil, ve scéně, kdy chytil Zabiniho a Crabbea/Goylea za hábity a odvedl je... Nebo to, jak se najednou "objevil", nebylo přemístění? Ta Cho mě taky okamžitě napadla, Padmy jsem si ani nevšimla, dobrý postřeh :)
Autor: Anonym [84.16.102.123] Datum: 2011-08-01 03:21:22
nedozvěděl jsem se zde nic nového co bych se nedozvěděl z knížky ale kdo nečetl určitě mu tohle dost pomůže nevím jesi bych to chápal tak jak to chápu kdybych nečetl knížku
přemisťování
Autor: Anonym [90.179.103.70] Datum: 2011-08-02 15:14:11
K tomu přemisťování v Bradavicích- řekl bych, že kouzlo zabraňující lidem v přemisťování přestalo fungovat, když Voldemort prolomil bradavická ochranná kouzla.  
A proč se Neville nepřemístil, když na mostě prchal před lapky? Nejspíš proto, že by se musel na alespoň 2-3 vteřiny zastavit a soustředit se a lapkové by ho za tu dobu chytili.
Autor: Anonym [85.132.162.47] Datum: 2011-08-09 21:44:04
Myslím, že to přemisťování nemá co dělat s Voldemortovým prolomením bra. kouzel, kdyby to tak bylo, pak opakuji svou otázku proč se nepřemístil Ron s Hermionou před hadem? To bylo dávno potom co se Voldemort probojoval do hradu. 
Spíš to nechápu s Dracem - proč se nepřemístil, když vylízali před ohněm v té komnatě na nějakou hromadu krámů? Nepatří on mezi smrtijedy? Ti se umí proměnit v černej dým a prostě "odletět" tak proč to on neudělal? 
A promiň, ale myslím, že lidi předtím nepotřeboujou nějaký 2-3 vteřiny na soustředění, prostě to udělají, ale hádat se nebudu, bohužel to totiž nejde nijak dokázat:D
Autor: Anonym [90.179.103.70] Datum: 2011-08-10 09:46:22
To Anonym [85.132.162.47]: 
Podle mě se Ron s Hermionou nepřemístili pryč proto, že si na to v tu chvíli prostě nevzpomněli. V okamžiku, kdy zbývá zlomek vteřiny, než je zabije had, je prostě nenapadlo, že by se mohli přemístit. A nebo možná nevěděli, že se již v Bradavicích přemisťovat dá.  
A v knížce je podrobně popsán mechanismus přemisťování (orientace-odhodlání-opatrnost), což znamená, že někdo, kdo se naučil přemisťovat teprve nedávno (což pro Rona, Hermionu a Nevilla platí), se podle mě musí prostě chvíli soustředit, aby se přemístil. A navíc mě napadá, že Neville se možná aní neumí přemisťovat.
Autor: Anonym [85.132.162.47] Datum: 2011-08-10 14:07:27
Asi to tak bude:)..ale jak je to potom s tím Dracem?
Autor: Anonym [90.179.103.70] Datum: 2011-08-11 14:46:57
Podle mě existuje několik možností, proč se Draco nepřemístil pryč: 
1. možnost- Draco je smrtijedem teprve krátce, takže se od nich možná ještě nenaučil odletět v oblaku černého kouře. Navíc možná předpokládal, že i když se v téměř celých Bradavicích dá přemisťovat, Komnata nejvyšší potřeby je zabezpečená tak, že se do ní a z ní dá dostat za každých okolností pouze dveřmi.  
2. možnost- Draco by se sice dovedl dostat pryč, ale nechtěl tam nechávat Goyla a Zabiniho samotné.  
3. možnost (asi nejpravděpodobnější): Draco v tu chvíli prostě zazmatkoval a zapomněl, že se odtamtud může dostat pryč. 
 
Všimnul jsem si ale jiné chyby- ve Snapeových vzpomínkách je úryvek věštby, ale jedná se o úplně jinou věštbu, než jaká by tam měla být.
kača
Autor: Anonym [217.170.97.164] Datum: 2011-09-01 17:47:33
Když se tedy v Bradavicích nemuže přemistovat , tak proč se někteří smrtijedi přemistovaly , když Voldemort zjistí že Harry žije ??na smrtijedy to neplatí?
Autor: Anonym [90.179.103.70] Datum: 2011-09-03 08:39:26
To kača: 
Podle všeho se již v Bradavicích nějakou dobu přemisťovat dalo (viz moje poslední komentáře). Navíc smrtijedi se nepřemisťovali, ale odlétali v oblaku kouře, což mohou i tam, kde se přemisťovat nedá (např. na odboru záhad v HP5).
Autor: Anonym [93.99.89.68] Datum: 2011-10-05 18:02:44
A proč měl Snepe za patrona laň? Jako Harryho matka? Jestli se teda můžu zeptat?
Autor: Anonym [90.179.103.70] Datum: 2011-10-26 16:23:26
To Anonym [93.99.89.68]: 
Snape měl stejného patrona jako Lily, protože ji celý život miloval. To, že mají stejné patrony, je důkazem síly lásky, kterou Snape cítil k Lily. V knížce je to velmi dobře popsáno, ve filmu je to spíše naznačeno (zejména kvůli odfláknuté scéně King´s Cross)

Komentáře vyjadřují názory čtenářů. Redakce nemůže ovlivnit jejich obsah. Vyhrazuje si však právo je odstranit.

Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář.
Prosím přihlašte se nebo se zaregistrujte.

< Předch.   Další >
Tento web je provozován soukromou osobou
a nevztahuje se na něj Nařízení GDPR